Διατροφή

Καλό και κακό φαγητό

Τα δόντια είναι πολύτιμο όργανο και μεταξύ άλλων αναγκαία στη διεξαγωγή της λειτουργίας της μάσησης. Για αυτό τον λόγο συγκεκριμένα φαγητά πρέπει να εξετάζονται σε σχέση με την υγεία των δοντιών. Για να ενισχύσετε την φροντίδα που παρέχεται στο στόμα με το βούρτσισμα, το νήμα και το στοματικό διάλυμα παρέχεται μια λίστα με καλό και κακό φαγητό ώστε να γνωρίζετε όταν σκέφτεστε σχετικά με τη στοματική υγεία.
Το ασβέστιο είναι το σημαντικότερο στοιχείο για υγιή ανάπτυξη οστών και το γιαούρτι χωρίς ζάχαρη εμπεριέχει υψηλά ποσοστά ενώ παράλληλα είναι χαμηλό σε οξύτητα.
Το τυρί περιέχει υψηλή ποσότητα ασβεστίου και φωσφόρου, εξισορροπεί το pH του στόματος, συντηρεί την υγεία και τη δομική σύσταση της αδαμαντίνη, παράγει σάλιο και σκοτώνει τα βακτήρια.
Φρούτα όπως το ακτινίδιο, το μήλο, οι φράουλες και τα εσπεριδοειδή περιέχουν βιταμίνη C που είναι αναγκαία για τη στοματική υγεία αλλά και τη γενικότερη υγεία του σώματος.

Πορτοκαλί λαχανικά όπως καρότα, κολοκύθες, γλυκοπατάτα αλλά και άλλα όπως το μπρόκολο περιέχουν βιταμίνη A η οποία κατά την ανάπτυξη βοηθά στη δημιουργία υγιούς αδαμαντίνης. Τραγανά λαχανικά επίσης καθαρίζουν τα ούλα μηχανικά. Το σέλινο είναι σημαντικό γιατί προάγει τη δημιουργία σάλιου. Γενικότερα όποια τροφή απαιτεί αρκετή μάσηση όπως λαχανικά, φρούτα και σιτάρι είναι ευεργετική για τα δόντια.

Αντίθετα με την κακή του φήμη λόγω κακής αναπνοής, το κρεμμύδι περιέχει αντιβακτηριακούς θειικούς παράγοντες που σκοτώνει πολλά βακτήρια. Είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικά όταν τρώγονται φρέσκα, ξεφλουδισμένα και ωμά. Μαϊντανός και μέντα είναι τέλειες επιλογές μετά το κρεμμύδι διότι βοηθούν στη διατήρηση γλυκιάς μυρωδιάς κατά την εκπνοή.

Κάποια είδη μανιταριών (Shiitake) περιέχουν συστατικά που μελέτες δείχνουν ότι πιθανώς εμποδίζουν βακτήρια να δημιουργήσουν οδοντική πλάκα. Ομοίως το ιαπωνικό χρένο εμποδίζει τη δημιουργία βακτηρίων.

Τέλος, τσίχλα δίχως ζάχαρη παράγει σάλιο αποτρέποντας την εξέλιξη τερηδόνας.

Είναι ευρέως γνωστό ότι τα γλυκά είναι επιβλαβή για τα δόντια. Φαγητό με ζάχαρη προκαλεί τερηδόνα όταν η ζάχαρη είναι τεχνική ή φυσική. Αντιδράσεις μεταξύ βακτηρίων δημιουργούν επιβλαβή οξέα που δυνητικά επηρεάζουν τη στοματική υγεία. Το σημαντικό σχετικά με τη ζάχαρη είναι ότι πρέπει να περιορίζετε μόνο στα κυρίως γεύματα ώστε τα δόντια να μην κινδυνεύουν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Έτσι:
Η συνολική κατανάλωση ζάχαρης πρέπει να περιορίζεται.
Γενικά είναι καλύτερα για τα δόντια να τρώτε λίγες φορές την ημέρα και να μην τσιμπάτε συνεχώς.
Αν πάλι δεν μπορείτε να το αποφύγετε καταναλώνετε φαγητά με λίγη ζάχαρη όπως τυρί, ωμά λαχανικά και καρύδια.

Καλό και Κακό Ποτό

Αρχίζοντας θετικά αναφέρουμε ότι νερό και γάλα είναι κατάλληλα για όλα τα δόντια. Τα γάλα περιέχει ασβέστιο και επίσης έχει χαμηλή οξύτητα, ενώ το νερό καθαρίζει το στόμα και ενυδατώνει τα ούλα.
Αναφορές επίσης συνιστούν ότι πράσινο και μαύρο τσάι είναι καλό για τα δόντια διότι περιέχει πολυφαινόλες που είναι αντιόξινες και δεν επιτρέπουν στην οδοντική πλάκα να προσκολλάται εύκολα μειώνοντας τις πιθανότητες ανάπτυξης τερηδόνας και ασθένειας των ούλων. Με τη μείωση ανάπτυξης βακτηριδίων παράλληλα βελτιώνεται και η δυσάρεστη αναπνοή.

Επιπλέον το πράσινο τσάι περιέχει φθόριο το οποίο προστατεύει την αδαμαντίνη.
Όσον αφορά τα επιβλαβή ποτά ο καφές λεκιάζει τα δόντια αποδίδοντας κιτρινωπή απόχρωση και αυξάνει τις πιθανότητες πρόκλησης τερηδόνας.
Φρουτοχυμοί επίσης κατά τα γεύματα λόγω υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Η φρουκτόζη είναι πιο κατάλληλη από τη σουκρόζη η οποία προκαλεί εύκολα ανάπτυξη και εξέλιξη τερηδόνας. Υπάρχει μια σχέση ανθρακούχων ποτών και διαβρώσεων αδαμαντίνης ακόμα και όταν τα ποτά δεν περιέχουν ζάχαρη. Το ίδιο συμβαίνει και με όξινα ποτά που περιέχουν λεμόνι.
Πρόσφατα τα energy drinks δείχνουν να διαβρώνουν την αδαμαντίνη και καλό είναι να αποφεύγονται διαφορετικά προκύπτουν υπερευαισθησίες και δυσχρωμίες.

Μια καλή συμβουλή όταν καταναλώνετε όξινα, ζαχαρώδη ή ανθρακούχα ποτά είναι να χρησιμοποιείτε καλαμάκι για να περιορίσετε την άμεση επαφή των δοντιών με αυτά τα προϊόντα. Τέτοια ποτά καλό είναι να καταναλώνονται μονομιάς και όχι καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Τέλος μετά από όξινα ποτά περιμένετε τουλάχιστον 1 ώρα πριν βουρτσίσετε γιατί έτσι αφαιρείτε μαλακή αδαμαντίνη επιτείνοντας το πρόβλημα.

Book Now